Bolia valgte tamigo som deres Workforce Management partner I 2010. Siden den gang har de vokst fra 15 butikker i 4 land, til mer enn 60 butikker i 9 markeder.
Gjennom deres imponerende reise, har Bolia brukt tamigo til å optimalisere bemanning og vaktplanlegging, i tillegg til fraværshåndtering i alle deres butikker i Europa.
I 2018 tok hovedkontoret i Aarhus, Danmark, en nærmere titt på Bolia’s produktivitet og lønnsprosenter i alle deres butikker for å forstå hvor mange timer hver butikk bruker – og på hva.
Butikkene begynte å legge inn timesbudsjetter i tamigo, slik at de kunne se om vaktplanene de la holdt seg innenfor rammer og måltall – idet de vaktplanene.
Umiddelbar virkning og åpenhet om personalkostnader
«Noen av butikkene våre hadde utfordringer med overforbruk av timer i forhold til budsjett. Ved å legge til budsjett og sammenligne forventet produktivitet og planlagte timer vs budsjettet i tamigo, fikk vi den riktige innsikten for å benchmarke og hjelpe butikkene å planlegge i henhold til budsjett.»
«Virkningen var umiddelbar, og vi klarte å optimalisere og å redusere antall timer til akkurat det vi trengte», sier International HR Director i Bolia, Anette Sørensen.
Ved å sammenligne de planlagte timene med faktiske timer, kunne butikksjefene holde seg innenfor budsjett og samtidig enklere begrunne overfor HQ, hvorfor de trengte å bemanne mer enn hva budsjettet tilsa.
«Hvis en butikk har planlagt flere timer enn budsjettet, kan nå vi alltid finne årsak, da butikksjefene registrerer timer med aktiviteter. Dette gir oss den nødvendige oversikten i HQ og på tvers i alle butikker og markder», forklarer HR-Spesialist i Bolia, Heidi Bøgelund.
Ved å legge til budsjett og sammenligne forventet produktivitet og planlagte timer vs budsjettet i tamigo, fikk vi den riktige innsikten for å benchmarke og hjelpe butikkene å planlegge i henhold til budsjett.